Søk i denne bloggen

tirsdag 23. august 2016

sko redesign prosjekt 1: prøver å lage sko

en grunn til å lage egne sko er at du har sett for deg noe, leter etter det men finner det ikke i butikk.
eller da høyhæler du greier å gå med som har antiskli under. noe som ikke 'vokser på trær' av en eller anna grunn, usexy ellerno. etter min mening: hvorfor kan ikke finsko ha joggesko såle?

bestilte (som sagt, i ett annet innlegg),noen sko på ebay. bare for å bruke sålen. igår fikk jeg de. seff 1 cm mindre enn opplyst. en cm er mye når det gjelder sko. jeg tenkte at her var jeg sikker fordi han solgte jo ikke mindre størrelser, men neida da har jeg fått en størrelse som ikke var oppgidd engang. tok bare 22 dager å få de. :/


 de er veldig lette da og myke. det var og ikke ubehagelig å gå med noe mellom stortåa sikkert fordi stoffet var mykt men og romslig så sålen smeller på hælen hver gang man går, ((grøsse))

 har laget hull og begynt å sydd.



har og tenkt på skinsko med skinn fra en veske.

 man tror man er original og at ingen andre har tenkt det samme- men ett lite google søk avkrefter det google; makrame sko 






heldigvis er ingen lik de jeg designet for bianco konkurransen og de jeg tenkte prøve å lage nå.
korksålen måtte da ofres siden jeg må til ikea slependen for å kjøpe kork,lim,etc.
det blir jo heller ikke rett tråd men man må vel regne med å feile første gang uansett
har heller ikke skjønt utregninga av tråd,for å få akkurat og ikkeno svinn.















her er ei spansk ei som knyter makrame på ei sko
ser så lett ut når andre gjør det



1.
brukte bomullsgarn fra søstrene grene til å sømme.ca 12,- pr nøste
-så brukte jeg denne cotton string fra stoff og stil ca 17 pr nøste
å lage en pyntekant og
deremmene. tok 2timerfaktisk. bildettilvenstre

2. høyre oppe- har og laget en skomodell
av min egen fot men den er jo ikke laget for høy hæl.
men men bedre enn intening harog surret tapen for stramt

3. høyre nede - makrame knyting.

ble for bløtt og ble ikke så veldig likt designen heh
tråden utvida seg seff og nå er alt slakt.

nå vurderer jeg å enten hekle lengdene for å stive de først,
kjøpe makramerull på stoff og stil til 120,- eller å hekle istedet(blir iaff billigst og enklest)
neste gang skal jeg bygge opp for høy fotbue med å lime to deler sammen før fester det i sålen
og lime inn overstoffet mellom sålene så slipper man å tenke på hvor trådene skal hen
(hvis det blir noe neste gang da blir jo litt demotivert når ting ikke går veien)        

edit: hekle en remse på 10cm løse masker gikk med mer tråd enn jeg trudde. hele50cm faktisk.altså 5ganger. jeg trudde 2-3ganger.
så 20 meter ca 3mm blir da ett helt nøste cotton string. 100 meter hadde blitt 90 kroner og mange timers arbeid kontra kjøpe makrametråd ferdig rull på 100 meter 120,-

og med tanke man regner feil lengde og må starte på nytt.

så tok jeg det opp og begynte på nytt.
fant ikke ut hvordan jeg skulle avslutte det. før etter noen månder fant jeg ut ; hvorfor ikke bare sy det fast med maskina? har ikke gjort det enda de ligger enda uferdig.


Bloggere i Norge Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar